livetvart.blogg.se

En blogg om vårt lilla familjeliv, inredning och pyssel.

Novemberlov

Kategori: Mat och Bak

Så var det redan November och jag har några dagars lov, en hel del vila blir det men jag kan inte ligga/sitta still hur mycket som helst.

Så igår bakade jag bröd för första gången, och det blev super goda!

Recept:

25 g jäst

5 dl ljummet vatten

1 dl solrosfrön

1/2 dl linfrön

1/2 msk salt

1 msk sirap

2 - 3 rivna morötter

13 - 14 dl dinkelfullkornsmjöl

1. Smula ner jäst i en bunke. Tillsätt ljummet vatten och rör om tills jästen löst upp sig.

2. Tillsätt alla andra ingredienser utom mjölet och rör om.

3. Häll i mjölet i omgångar och bearbeta degen tills den är fast och smidig. Låt jäsa under bakduk i 40 min.

4. Stjälp upp degen på bordet, baka ut degen (använd lite mjöl för smidig utbakning) 

5. Gör lagomt stora runda bollar och lägg dem på en smord plåt. Låt dem ligga under bakduk och jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

6. Pensla bollarna med uppvispat ägg och strö lite solrosfrön på. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: